پنجاه کارگردان کلیدی تئاتر

پنجاه کارگردان کلیدی تئاتر

نگین زمانی:

این‌ روزها بازار بزرگ ایران میزبان بخش خیابانی جشنواره بین المللی تئاتر فجر است. باغ ماهان شاهد اجرای شماری ازآثارهنرمندان این حوزه است.کتابخانه جندی شاپور فرصت را مغتنم شمرد تا کتابی در زمینه نمایش معرفی کند.

پنجاه کارگردان کلیدی تاتر به گردآوری و ویراستاری شومیت میتر و ماریا شفتسووا از نشر بیدگل. در این کتاب دیدگاه های نظری و شیوه کار عملی برخی از مهم ترین کارگردانان تئاتر جهان از اواخر قرن نوزدهم تا اوایل قرن بیست و یکم آمده است. این اثر حاوی مقالات متعددی است که هر مقاله رویکرد و عصاره کار یک کارگردان را در بر می گیرد. این نوشتار به گونه ای تدوین شده است که خوانندگانش طیف گسترده ای از متخصصین تا مخاطبان و دوستداران تئاتر را شامل می شود. رویکرد مولفان در انتخاب کارگردانان و نحوه تنظیم مطالب، نگاهی جامع و موجز به برخی از بحث برانگیزترین مسایل تئاتر امروز ازجمله خصلت تئاتری، رابطه بازیگر و کارگردان، آفرینش جمعی و مشارکت تماشاگر بوده است. نظریات بزرگانی چون استانیسلاوسکی، برشت، آرتو، گروتوفسکی، درکنارافراد کمتر شناخته شده ای چون آناتولی واسیلیف، نیل آرمفیلد، یوکیو نیناگاوا و پیتر سلارز مورد بررسی قرار گرفته است.

هرکدام از کتابهای مجموعه «پنجاه چهره کلیدی تئاتر» کارکرد چندگانه دارند. خواننده ممکن است به عنوان یک کتاب مرجع گهگاه به آن رجوع و مدخلهای آن را مستقل از هم مطالعه کند. ساختار کتاب به گونه‌ای است که بتواند برای کسانیکه می‌خواهند آن را از  ابتدا تا  انتها نیز بخوانند، مفید واقع شود، چه افراد عادی که از سر کنجکاوی آن را به دست می‌گیرند و چه دانشجویان، بازیگران، کارگردانان و سایر افراد حرفه‌ای. مولفین کتاب، برای پاسخگویی به انتظارات تماشاگران تئاتر، دانشجویان و متخصصان، سعی بر این داشته‌اند که در تمامی مدخلهای کتاب، دیدگاههای نظری کارگردانان مورد بحث، با تمهیدات آنان برای عملی کردن این دیدگاهها، همراه باشد. بنابراین تحلیلها را تا حد امکان، بر مبنای مطالعه تمرینها و سایر روشهای عملی کارگردانها و بازیگرانی که بخشی به آنها اختصاص یافته قرار داده‌اند. مولفین در مقدمه کتاب اظهار می‌دارند :» برای تمام دست اندرکاران مستقل تئاتر، تمرکز بر رابطه بین کارگردان و بازیگر، حائز اهمیت است. چرا که جوهره کار کارگردان را تشکیل می‌دهد. در قرنی که تقریبا تمام سبکها و ژانرهای قابل تصور تئاتر از آن برآمده اند، دو مقوله ارتباط بین کارگردان و بازیگر و حاصل کنکاش آنها، در ظرفیتهای بازیگری، از معدود مقولات شناخته شده‌ای هستند که قادرند، به وجوه مختلف کار انسجام ببخشند».

نویسندگان کتاب: کتاب با همت جمعی از معتبرترین نویسندگان حوزه تئاتر و هنرهای نمایشی به رشته تحریر درآمده، و با همت دو تن از همین نویسندگان گردآوری و ویراستاری شده است.

شومیت میتر. دوره کارشناسی ارشد را در دانشگاه اکسفورد و دورهِ دکتری را در دانشگاه کمبریج گذرانده است. در سال ۱۹۹۲ کتاب سیستمهای تمرین را چاپ کرد که درباره نظریهِ اجرا و کمابیش مبتنی بر تجربه های کاری ا با پیتر بروک، آگوسو وآل،  وریچارد شکنر بود. او مدتی دردانشگه کمبریج و ناتینگام به تردیس ادبیات و نمایش انگلیسی پرداخته است و هم اکنون یک شرکت هوانوردی ر اداره می‌:ن وو مشغول نوشتن و فیلمسازی است.

ماری شفستووا. استاد درام و هنرهای نمایشی در کالج گولد اسمیتت دانشگاه لندن است. تالیفات بسیاری از این نویسنده منتشر شده، از جمله تعاملات فرهنگی، دودین و تئاتر مالی دراما: فرایند منجر به اجرا، همچنین او سردبیر ویژه‌نامه تئاتر و فعالیتهای بین رشته‌ایو سردبیی ویژه‌نامه جامعه‌شناسی تئاتر، را برعهده داشته. همجنین او یکی از سردبیران   فسلنامه تئاتر نوین (New Theatre Quarterly) است.